Tudtad, hogy egy fél pohárnyi szezámmag 3x annyi kalciumot tartalmaz, mint egy pohár tej? A kalcium mellett remek mangán, réz, magnézium, vas, foszfor, B1 vitamin, cink, E vitamin, egészséges fehérje és rost forrás is ez az apró mag. Tudtad, hogy egy fél pohárnyi szezámmag 3x annyi kalciumot tartalmaz, mint egy pohár tej? A kalcium mellett remek mangán, réz, magnézium, vas, foszfor, B1 vitamin, cink, E vitamin, egészséges fehérje és rost forrás is ez az apró mag.

A szezámmag és szezámolaj fogyasztása olyan ősi, mint a rizsfogyasztás, mintegy 6000 éves. A szezám termesztése Palesztinában és Szíriában kezdődött i.e. 3000 évvel. Egyiptomban talált dokumentumok bizonyítják, hogy az ókori egyiptomiak ismerték a szezám termesztésének módját, és fontos energiaforrásnak tartották az emberi táplálkozásban. Az ókori görögök nemcsak élelmiszerként használták, hanem gyógyszert is készítettek belőle, Hippokratész nagyra becsülte tápértékét, Galénosz pedig szezámot javasolt a szoptatós anyáknak, hogy ne apadjon el a tejük. Emellett a pattanásos bőr ápolására is használták. A szezámmag szezamint és szezamolint is tartalmaz (nem találtam meg a pontos magyar elnevezést), ezekről úgy tartják, hogy megelőzik a magas vérnyomást, és segítenek a májnak a méreganyagok feldolgozásában. Az ókori görögök ezért halvát ettek alkoholfogyasztás után (a halva szezámmagból és mézből készül, ha nem tévedek). Egerekkel végzett kísérletek azt mutatják, hogy a szezámfogyasztás az egereknél lassította az öregedés folyamatát.

Én nyers bio szezámmagot szoktam venni, kicsit megpirítom egy teflonsütőben (olaj és só nélkül), és a saláták tetejére szoktam szórni.  Emellett gyakran eszem tahinit, ami őrölt szezámpaszta, amit én veszek, az pirított szezámból készült, tengeri sóval ízesítve, rákenem a kenyérre vagy pirítósra, és valamilyen friss csírát szórok a tetejére. Nyammmmm.
A tahinihez találtam receptet is, íme:

Tahini

Hozzávalók:
2 evőkanál szezámmag
1/4 kávéskanál tengeri só
1/2 kávéskanál szezámolaj
1/4 pohár langyos víz


Elkészítés:
Turmixoljuk simára a szezámmagot, adjuk hozzá az olajat és a sót. Ezután turmixolás közben folyamatosan adjunk hozzá negyed pohár langyos vizet, és keverjük amíg teljesen egynemű nem lesz. Kb. fél pohárnyi tahini lesz belőle.
A maradékot jól lezárt edényben tároljuk a hűtőben.

Megjegyzés: A szezámolaj viszonylag magas többszörösen telítetlen zsírsavakban, melyek hő és fény hatására könnyen megromlanak. A szezámolajat helyettesíthetjük a receptben plusz mennyiségű vízzel, ha nem szeretnénk többszörösen telítetlen zsírokat fogyasztani.